Podstawą budowania społeczeństwa demokratycznego jest edukacja obywateli w duchu tolerancji i wzajemnego poszanowania swoich praw. Owe fundamentalne zasady oznaczają także prawo każdego członka społeczeństwa i każdej grupy wchodzącej w skład tego społeczeństwa do wolności opinii i wyznawanych wartości, mimo że ze względu na wielokulturowość, wielowyznaniowość współczesnych społeczeństw istnieje ogromna różnorodność subiektywnych wartości.
Jak mówić o tolerancji?
1. Przeprowadź lekcję dotyczącą mowy nienawiści.
Na co zwrócić uwagę, pracując z młodzieżą?
·
Podkreśl, że mowa nienawiści to nie po prostu
obraźliwy lub niekulturalny język; by w rozmowie z uczniami i uczennicami
wybrzmiało, że jest to jedna
z form dyskryminacji, której źródłem są stereotypy i uprzedzenia.
· Warto też zwrócić uwagę, że mowa nienawiści to nie tylko słowa: akceptacja tego zjawiska stopniowo prowadzi do pogorszenia sytuacji osób z grup szczególnie narażonych na dyskryminację. Z badań wynika, że nienawistny język ma zarówno głębokie skutki psychologiczne dla osób doświadczających tego rodzaju przemocy, jak i zwiększa społeczne przyzwolenie na ataki fizyczne i dyskryminację grup mniejszościowych. Możesz przywołać koncepcję piramidy nienawiści opracowaną przez Gordona Allporta (źródło grafiki: Biuro Edukacji m.st. Warszawy)
Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się o tym zjawisku, możesz przeczytać:
- Tekst Elżbiety Kielak o zjawisku mowy nienawiści
- Raport Fundacji Batorego z 2016 roku o mowie nienawiści Mowa nienawiści, mowa pogardy
2. Wzmacniaj postawę reagowania
Rozmawiając o sytuacjach, w których dochodzi do dyskryminacji lub mowy nienawiści, skup się na możliwościach reagowania z perspektywy świadka sytuacji. Najważniejsze jest, by uczniowie i uczennice nie tylko chcieli reagować, ale by wiedzieli, jak to zrobić.
Na co zwrócić uwagę, pracując z młodzieżą?
- Zamiast kierować do młodzieży przekaz “warto/trzeba reagować”, pokazuj konkretne sposoby reagowania, zwracając uwagę na ich różnorodność w zależności od osobistej gotowości osoby reagującej. To właśnie poczucie kompetencji i wewnętrznej mocy sprawia, że ludzie decydują się przełamać tzw. efekt widza i zareagować na dyskryminację. Nie musi to polegać na konfrontacji z osobą używającą mowy nienawiści/sprawcą przemocy (a nawet nie zawsze taka reakcja jest wskazana!). Dobrym przykładem jest metoda Bystander Intervention (interwencji świadka), która opiera się na tzw. 4D:
- Direct (bezpośrednio): przerwij sytuację, np. zaczynając rozmowę na niezobowiązujący temat z osobą, wobec której kierowane są nienawistne komentarze, lub pytając ją, czy wszystko w porządku i czy możesz pomóc.
- Distract (odwróć uwagę): przerwij sytuację, odwracając uwagę osób zaangażowanych, np. w autobusie skuteczną metodą może być przesunięcie się w taki sposób, by przerwać kontakt wzrokowy między osobą doświadczającą przemocy i sprawcą.
- Delegate (deleguj): znajdź wsparcie innych osób, poproś o pomoc nauczyciela, rodzica, kolegę z klasy itp.
- Delay (odłóż w czasie): interwencja może polegać na zgłoszeniu sytuacji po fakcie, napisaniu apelu, udzieleniu wsparcia psychicznego osobie, która doświadczyła mowy nienawiści.
3. Reaguj w sytuacjach, gdy uprzedzone lub nienawistne komentarze padają na Twoich lekcjach
Aby stworzyć bezpieczną atmosferę w klasie, niezbędne
jest zdecydowane reagowanie na dyskryminujące wypowiedzi pojawiające się na
lekcjach. Z drugiej strony - poza przerwaniem sytuacji ważna jest postawa
edukacyjna, która pozwoli uczniom i uczennicom na refleksję nad własnymi
postawami i zachowaniami. Jeśli chcecie więcej poczytać, co konkretnie zrobić w
takich okolicznościach, to polecamy świetny materiał Maliny Baranowskiej-Janusz, Małgorzaty Borowskiej
i Elżbiety Kielak zawierający praktyczne wskazówki (w szczególności
opisane sytuacje 2 i 3).
4. Podejmuj “trudne tematy” i twórz z młodzieżą miejsce bezpiecznej rozmowy
Czasem jako dorośli pracujący z młodzieżą mamy kłopot
z podejmowaniem w szkole tematów kontrowersyjnych, budzących duże emocje -
obawiamy się, czy poradzimy sobie z gorącą dyskusją i “udźwigniemy” temat.
Jednak prawda jest taka, że tematy te i tak wchodzą do sali lekcyjnej wraz z
uczniami i uczennicami - młodzież słyszy
o nich w mediach, w domu, od znajomych. Zachęcamy, by na lekcjach podejmować rozmowę
z młodzieżą i kształtować umiejętności rozmowy w duchu szacunku, słuchania i
poszukiwania zrozumienia. Wiemy, że jest to duże wyzwanie, ale w naszych
programach przygotowaliśmy dla nauczycieli i nauczycielek narzędzia wspierające
taką pracę:
- Przewodnik dla młodzieży. Klub Dobrej Rozmowy jest
adresowany do młodzieży w wieku 11-18 lat oraz nauczycieli i nauczycielek
z różnych etapów edukacyjnych. Zapraszamy w nim do zakładania w szkołach
Klubów Dobrej Rozmowy o współczesnych migracjach. Kluby to szansa dla
uczniów
i uczennic na to, by przeanalizować zjawisko migracji z różnych perspektyw
i punktów widzenia, nauczyć się tego, jak słuchać, i co robić, by być wysłuchanym, wzmocnić umiejętność krytycznego myślenia (nie krytyki, ale analizy i świadomego odbioru innych opinii), nauczyć się otwartości na odmienne od naszych poglądy, a także na to, by dowiedzieć się więcej o sobie oraz o kolegach i koleżankach.. - Materiały z programu Trudny temat - weź to na warsztat, w którym młodzież sama wybiera sobie “trudny temat” i przepracowuje go przy wsparciu nauczyciela za pomocą jednej z kilku proponowanych metod rozmowy np.: kampanii społecznej, edukacji filmowej, teatru forum czy warsztatów.
5. Wprowadź elementy rozmowy o różnorodności i inności
Jak wspomnieliśmy na początku, przeciwdziałanie mowie nienawiści to nic innego, jak solidna edukacja antydyskryminacja wprowadzana w szkole: włączanie tematów dotyczących różnorodności, bycia w większości i w mniejszości, tożsamości.
Materiałów na ten temat jest bardzo dużo (całą bibliotekę ma chociażby strona rownosc.info). W tym miejscu chcielibyśmy polecić więc tylko kilka pomocnych ćwiczeń:
- scenariusz lekcji Mirosława Skrzypczyka Spacer z Obcym
- metodę Żywej Biblioteki (Human Library/ Living Library), która opiera się na bezpośredniej rozmowie z osobami reprezentującymi różne grupy społeczne, zwłaszcza te mniejszościowe. Żywa Biblioteka jest skuteczna, ponieważ jest praktyczną realizacją tzw. hipotezy kontaktu (mówiącej o tym, że bezpośredni kontakt z osobami z innych grup w określonych warunkach prowadzi do zmniejszenia uprzedzeń). Nie zawsze łatwo jest zorganizować takie spotkanie w szkole, dlatego czasem dobrym działaniem o zbliżonym celu jest wspólne obejrzenie wywiadów z różnymi osobami połączone z rozmową. Skorzystajcie chociażby z żywej biblioteki online programu Nienawiść - jestem przeciw!
Więcej informacji na stronie Szkoła Tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej pod linkiem:
https://szkolatolerancji.ceo.org.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz