O tym, iż dziecko jest z grupy ryzyka dysleksji, mówimy tylko wtedy,
gdy występują zaburzenia w czytaniu i pisaniu przy prawidłowym rozwoju
intelektualnym i dobrych warunkach środowiskowych. U dzieci tych występują
fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych. Mogą one
występować w zakresie funkcji
analizatora wzrokowego, słuchowego oraz kinestetyczno-ruchowego.
Trudności z zakresie edukacji
polonistycznej:
• trudności w
opanowaniu techniki czytania tj.: głoskowanie, sylabizowanie, przekręcanie
wyrazów, domyślanie się, wolne lub nierówne tempo, pauzy, niezwracanie uwagi na
interpunkcję,
• niepełne
rozumienie treści tekstów i poleceń, uboższe słownictwo,
• trudności w
pisaniu, szczególnie ze słuchu, liczne błędy np.: mylenie z – s, d – t, k –g,
• błędy w
zapisywaniu zmiękczeń, głosek i – j,
• błędy w
zapisywaniu głosek nosowych ą – om, ę –em,
•
opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i sylab,
• błędy
gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
• trudności w
formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat,
• trudności w
uczeniu się ze słuchu na lekcji, zapamiętywaniu, rozumieniu poleceń złożonych,
instrukcji,
• trudności z
zapamiętaniem liter alfabetu, mylenie liter podobnych kształtem l – t – ł,
• mylenie
liter zbliżonych kształtem, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni b – d, g – p,
w – m,
• opuszczanie
drobnych elementów graficznych liter (kropki, kreski),
• błędy w
przepisywaniu i pisaniu z pamięci,
•
nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania,
• wolne tempo
pisania, męczliwość ręki,
•
niekształtne litery, nieprawidłowe łączenia – obniżona czytelność pisma,
•
nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki.
Trudności z zakresie edukacji
matematycznej:
•
nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych,
• niepełne
rozumienie treści zadań, poleceń,
• trudności z
wykonywaniem działań w pamięci, bez pomocy kartki,
• problemy z
zapamiętywaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia,
• błędne
zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami ),
•
przestawianie cyfr (np. 56 – 65),
• nieprawidłowa
organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów,
• mylenie
znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności,
• trudności z
zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii,
• niski
poziom graficzny rysunków.
Trudności z zakresie edukacja
społeczno-przyrodniczej:
• trudności z
zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z przyrody, nazwisk z
historii,
• trudności z
opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji),
• zła
orientacja w czasie (chronologia, daty),
• trudności z
czytaniem map geograficznych i historycznych,
• trudności z
orientacją w czasie i w przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie
i w przestrzeni)
i w przestrzeni)
• problemy z
organizacją przestrzenną schematów i rysunków.
Trudności w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej,
technicznej i wychowania fizycznego:
• trudności z
czytaniem nut, odtwarzaniem rytmu, śpiewaniem, tańczeniem,
• trudności z
rysowaniem (rysunek schematyczny, uproszczony) i organizacją przestrzenną prac
plastycznych,
• obniżony
poziom wykonania prac plastycznych i technicznych (dobra własna inwencja
twórcza
i wyobraźnia),
i wyobraźnia),
• mylenie
prawej i lewej strony,
• trudności z
opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie
i przestrzeni),
i przestrzeni),
• trudności w
bieganiu, ćwiczeniach równoważnych,
• trudności w
opanowaniu gier wymagających użycia piłki (siatkówka, koszykówka, piłka ręczna,
itp.),
• niechęć do
uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, narty,
snowboard).
v
Niniejszy
materiał powstał w oparciu o opracowania prof. MartyBogdanowicz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz