piątek, 17 kwietnia 2020

Jak rozpoznać u dziecka pierwsze symptomy ryzyka dysleksji?


O tym, iż dziecko jest z grupy ryzyka dysleksji, mówimy tylko wtedy, gdy występują zaburzenia w czytaniu i pisaniu przy prawidłowym rozwoju intelektualnym i dobrych warunkach środowiskowych. U dzieci tych występują fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych. Mogą one występować  w zakresie funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego oraz kinestetyczno-ruchowego.

                              Jak działa dysleksja? - YouTube

Trudności z zakresie edukacji polonistycznej:
• trudności w opanowaniu techniki czytania tj.: głoskowanie, sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, domyślanie się, wolne lub nierówne tempo, pauzy, niezwracanie uwagi na interpunkcję,
• niepełne rozumienie treści tekstów i poleceń, uboższe słownictwo,
• trudności w pisaniu, szczególnie ze słuchu, liczne błędy np.: mylenie z – s, d – t, k –g,
• błędy w zapisywaniu zmiękczeń, głosek i – j,
• błędy w zapisywaniu głosek nosowych ą – om, ę –em,
• opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i sylab,
• błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
• trudności w formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat,
• trudności w uczeniu się ze słuchu na lekcji, zapamiętywaniu, rozumieniu poleceń złożonych, instrukcji,
• trudności z zapamiętaniem liter alfabetu, mylenie liter podobnych kształtem l – t – ł,
• mylenie liter zbliżonych kształtem, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni b – d, g – p, w – m,
• opuszczanie drobnych elementów graficznych liter (kropki, kreski),
• błędy w przepisywaniu i pisaniu z pamięci,
• nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania,
• wolne tempo pisania, męczliwość ręki,
• niekształtne litery, nieprawidłowe łączenia – obniżona czytelność pisma,
• nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki.
Trudności z zakresie edukacji matematycznej:
• nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych,
• niepełne rozumienie treści zadań, poleceń,
• trudności z wykonywaniem działań w pamięci, bez pomocy kartki,
• problemy z zapamiętywaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia,
• błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami ),
• przestawianie cyfr (np. 56 – 65),
• nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów,
• mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności,
• trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii,
• niski poziom graficzny rysunków.
Trudności z zakresie edukacja społeczno-przyrodniczej:
• trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z przyrody, nazwisk z historii,
• trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji),
• zła orientacja w czasie (chronologia, daty),
• trudności z czytaniem map geograficznych i historycznych,
• trudności z orientacją w czasie i w przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie
i w przestrzeni)
• problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków.
Trudności  w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej, technicznej i wychowania fizycznego:
• trudności z czytaniem nut, odtwarzaniem rytmu, śpiewaniem, tańczeniem,
• trudności z rysowaniem (rysunek schematyczny, uproszczony) i organizacją przestrzenną prac plastycznych,
• obniżony poziom wykonania prac plastycznych i technicznych (dobra własna inwencja twórcza
i wyobraźnia),
• mylenie prawej i lewej strony,
• trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie
 i przestrzeni),
• trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych,
• trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki (siatkówka, koszykówka, piłka ręczna, itp.),
• niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, narty, snowboard).

v  Niniejszy materiał powstał w oparciu o opracowania  prof. MartyBogdanowicz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz