środa, 1 kwietnia 2020

Podstawowe zasady budowania pozytywnej relacji dziecko - rodzic.


Ø  Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co Cię proszę.  Niektórymi prośbami jedynie wystawiam Cię na próbę.
Ø  Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Daje mi to  poczucie bezpieczeństwa. Nie pozwól mi utrwalić złych nawyków. Ufam, że Ty pomożesz mi się z nimi uporać.
Ø  Nie postępuj tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To sprawia, że postępuję  głupio, żeby udowodnić, że jestem duży.
Ø  Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mnie przekonujesz, gdy mówisz  do mnie spokojnie i dyskretnie.
Ø  Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami tego, co zrobiłem. Potrzebne mi są również  bolesne doświadczenia. Nie przejmuj się zbytnio, gdy mówię „Ja Cię nienawidzę” . To nie Ciebie nienawidzę,  ale ograniczeń, które stawiasz przede mną.
Ø  Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. Pomyśl jednak, czy nie staram się  przy ich pomocy przyciągnąć Twojej uwagi, której tak bardzo potrzebuję.
Ø  Nie gderaj. Będę się bronił udając głuchego.
Ø  Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później  nie dotrzymujesz.
Ø  Nie przeceniaj mnie. To mnie krępuje i niekiedy zmusza do kłamstwa, aby nie sprawić Ci zawodu. Nie zmieniaj swoich zasad postępowania w zależności od układów. Czuję się wtedy  zagubiony
 i tracę wiarę w Ciebie.
Ø  Nie zbywaj mnie, gdy stawiam Ci pytania. Ja znajdę informacje gdzie indziej, ale chciałbym  mieć w Tobie przewodnika po świecie.
Ø  Nie mów, że mój strach i moje obawy są głupie. Dla mnie są bardzo realne.
Ø  Nigdy nawet nie sugeruj, że Twoje cechy to doskonałość i nieomylność.  Przeżywam bowiem zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że tak nie jest.
Ø  Nigdy nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej Twojej godności.  Wzbudza ono we mnie prawdziwą serdeczność.
Ø  Nie zabraniaj mi eksperymentowania i popełniania błędów. Bez tego nie mogę się rozwijać.
Ø  Nie zapominaj, jak szybko dorastam. Jest Ci zapewne  trudno dotrzymać mi kroku, ale - proszę Cię - postaraj się.

Źródło: www.fdds.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz