Sprawdź, jak
mówić, by dziecko cię słuchało i przestrzegało zasad. Poznaj najczęstsze błędy
w wyznaczaniu granic. Relacje rodzic – dziecko powinny być oparte na wzajemnym szacunku. Jak więc wyznaczać granice, aby nie naruszyć w dziecku poczucia własnej wartości?
Dzieci potrzebują zasad, by czuć się bezpieczne i właściwie się rozwijać. Ważne jest nie tylko to, czego te zasady dotyczą, ale również sposób, w jaki je formułujemy i przekazujemy dziecku. Na autorytet
u dziecka każdy musi zasłużyć. Dotyczy to nie tylko nowo poznanych przez dziecko osób, ale również rodziców. Sposób w jaki komunikujemy się z dzieckiem może sprawić, że będzie ono chętnie z nami współdziałało, albo wręcz przeciwnie – zrodzi w nim bunt i opór. To od nas zależy, czy nauczymy dzieci szacunku dla innych, czy jedynie przestrzegania granic ze strachu przed władzą drugiego człowieka.
w wyznaczaniu granic. Relacje rodzic – dziecko powinny być oparte na wzajemnym szacunku. Jak więc wyznaczać granice, aby nie naruszyć w dziecku poczucia własnej wartości?
Dzieci potrzebują zasad, by czuć się bezpieczne i właściwie się rozwijać. Ważne jest nie tylko to, czego te zasady dotyczą, ale również sposób, w jaki je formułujemy i przekazujemy dziecku. Na autorytet
u dziecka każdy musi zasłużyć. Dotyczy to nie tylko nowo poznanych przez dziecko osób, ale również rodziców. Sposób w jaki komunikujemy się z dzieckiem może sprawić, że będzie ono chętnie z nami współdziałało, albo wręcz przeciwnie – zrodzi w nim bunt i opór. To od nas zależy, czy nauczymy dzieci szacunku dla innych, czy jedynie przestrzegania granic ze strachu przed władzą drugiego człowieka.
Jak wyznaczać granice, by dziecko ich chętnie
przestrzegało?
- Zapomnij o władzy absolutnej. Zacznij od zmiany wyrazu twarzy
i tonu głosu. Nie mów do dziecka z wyrazem żalu, nie rób mu wyrzutów.
Stawiając granice nie krytykuj. Nie jest to oczywiście łatwe, zwłaszcza w
sytuacjach, gdy dzieci wystawiają naszą cierpliwość na próbę.
- Zapytaj
siebie. Zanim zaczniesz zabraniać, zapytaj siebie:
- Dlaczego nie chcę pozwolić na to dziecku?
- Czy to co, mówię jest zgodne z tym w co wierzę?
- Czy ten zakaz jest wyrazem moich przekonań, czy może wynikiem doświadczeń
z dzieciństwa np. tak zawsze powtarzała mi moja mama, a teraz nieświadomie kopiuję jej zachowanie.
- Czy moje polecenia, zakazy są dla dziecka zrozumiałe?
- Czy mówię to, "bo tak trzeba", czy dlatego, że naprawdę tak myślę?
- Czy jest to dobre dla moich relacji z dzieckiem? - Postaw się w roli dziecka. Zastanów się, jak byś się czuła,
gdybyś była dzieckiem i słyszała takie słowa od swoich rodziców? Czy nie
sprawiłyby ci bólu, przykrości?
- Ustal stałe zasady. Jeśli chcesz, by dziecko przestrzegało
granic pamiętaj, by obowiązujące reguły były "stałe", a nie
zmieniane w zależności od nastroju i emocji.
- Osobisty
charakter wypowiedzi.
Unikaj ostatecznych stwierdzeń: "nie wolno ci się tym bawić",
"nie możesz już dłużej siedzieć w kąpieli". Dziecko chętniej
posłucha tego, co mówisz, jeśli wypowiadane zdanie ma charakter osobisty,
czyli "chcę, żebyś przestał się już tym bawić", "chcę,
żebyś już wyszedł z kąpieli". Nieustanne zakazy wyrażone w formie
"nie wolno" sprawią, że twoje dziecko poczuje się głupie,
niezdolne, nieodpowiedzialne. Jeśli zaś wypowiesz je w formie
"chcę", czyli z szacunkiem dla dziecka, z pewnością będzie
chętniej współpracowało. Lepiej powiedzieć "nie chcę, żebyś ruszała
moich rzeczy" niż "nie wolno ci tego ruszać". Taki sposób
wyznaczania granic nauczy dziecko, że nie zawsze może dostać to, czego
chce, nie naruszając jednocześnie jego potrzeb.
- Sama przestrzegaj
zasad. Pamiętaj, że to ty jesteś dla dziecka wzorem do naśladowania.
Wartości, które deklarujesz muszą być zgodne z tym, w jaki sposób postępujesz…
źródło - https://mamotoja.pl/wyznczanie-granic-5-zasad-wyznaczania-granic-dziecku,zasady wychowania-artykul,15198,r1p1.html
Zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji wzrokowej,
a także wspomagający koncentrację uwagi opartą na analizatorze wzrokowym.
a także wspomagający koncentrację uwagi opartą na analizatorze wzrokowym.
https://www.mauthor.com/present/5098890448863232
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz