Czynniki ryzyka które występują
nim pojawią się zachowania szkodliwe.
1)
Czynniki indywidualne
·
wczesny
wiek inicjacji nikotynowej i alkoholowej,
·
inne
wczesne zachowania ryzykowne (np. kradzieże, bójki),
·
wysoka
tolerancja na alkohol („mocna głowa”) bez wyraźnych konsekwencji (fizycznych –
„kac” i społecznych – kary, nagany, pouczenia),
·
duże
zapotrzebowanie na stymulację, na wrażenia, ekstremalne wydarzenia (udział
w meczach w środowiskach „kiboli”, ekstremalne sporty),
w meczach w środowiskach „kiboli”, ekstremalne sporty),
·
niski
poziom inteligencji, umiejętności społecznych i radzenia sobie z emocjami,
·
przewlekłe
choroby, zaburzenia psychiczne.
2)
Czynniki związane z rówieśnikami
·
rówieśnicy
którzy przejawiają zachowania ryzykowne (palenie papierosów, marihuany, picie
alkoholu, bójki, kradzieże),
·
poszukiwanie
i uzyskiwanie u rówieśników aprobaty dla używania substancji, poszukiwanie
aprobaty u osób podejmujących ryzykowne zachowania, przy jednoczesnej małej
uwadze i słabej reakcji osób bliskich,
3)
Czynniki związane z rodziną i rodzicami
·
alkoholizm,
inne uzależnienia, choroby psychiczne, inne zachowania dezadaptacyjne rodziców,
·
przesadnie
restrykcyjne lub skrajnie przyzwalające warunki wychowawcze (nadmierne kary,
częsta krytyka lub brak reakcji na niewłaściwe zachowanie dziecka),
·
niewłaściwa
realizacja ról rodzicielskich – wrogość, niechęć wobec dziecka, emocjonalnie
ambiwalentny lub odrzucający stosunek do dziecka, niespójne i niekonsekwentne
zasady wychowawcze, brak nadzoru, troski i zapewniania poczucia bezpieczeństwa,
·
poważne
konflikty rodzinne – awantury, kłótnie, bójki, manipulacje między dorosłymi,
w których uczestniczy lub które obserwuje dziecko,
w których uczestniczy lub które obserwuje dziecko,
·
niekorzystne
wzorce zachowania starszego rodzeństwa,
·
brak
wsparcia i bliskich relacji z innymi dorosłymi (wujostwo, dziadkowie).
4)
Czynniki i ryzyka związane ze szkołą i nauką
·
niepowodzenia
w szkole w obszarze edukacji i relacji z ludźmi,
·
negatywny
stosunek do obowiązków szkolnych, negatywny stosunek nauczycieli
do ucznia, jak i ucznia do nauczycieli,
do ucznia, jak i ucznia do nauczycieli,
·
brak
wsparcia ze strony szkoły i wychowawców, brak odpowiedniej i adekwatnej reakcji
na trudności ucznia,
·
problemy
z zachowaniem w szkole,
·
brak
wsparcia w edukacji i spędzanie czasu wolnego bez opieki poza domem.
5)
Czynniki środowiskowe
·
niekorzystne
warunki ekonomiczne,
·
niski
poziom nauczania i opieki w szkole,
·
wysoka
dostępność do substancji psychoaktywnych w szkole i poza szkołą,
·
brak
instytucji i osób mogących świadczyć pomoc i wsparcie (ośrodki interwencji
kryzysowej, MOPS i inne),
·
brak
infrastruktury kulturalnej i sportowej.
Materiał
powstał w oparciu o publikacje Cezarego Barańskiego –psychologa CDT
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz