piątek, 5 czerwca 2020

Szkodliwe zachowania młodzieży cz. 2


Czynniki ryzyka które występują nim pojawią się zachowania szkodliwe.  

1) Czynniki indywidualne

·         wczesny wiek inicjacji nikotynowej i alkoholowej,
·         inne wczesne zachowania ryzykowne (np. kradzieże, bójki),
·         wysoka tolerancja na alkohol („mocna głowa”) bez wyraźnych konsekwencji (fizycznych – „kac” i społecznych – kary, nagany, pouczenia),
·         duże zapotrzebowanie na stymulację, na wrażenia, ekstremalne wydarzenia (udział
w meczach w środowiskach „kiboli”, ekstremalne sporty),
·         niski poziom inteligencji, umiejętności społecznych i radzenia sobie z emocjami,
·         przewlekłe choroby, zaburzenia psychiczne.

2) Czynniki związane z rówieśnikami

·         rówieśnicy którzy przejawiają zachowania ryzykowne (palenie papierosów, marihuany, picie alkoholu, bójki, kradzieże),
·         poszukiwanie i uzyskiwanie u rówieśników aprobaty dla używania substancji, poszukiwanie aprobaty u osób podejmujących ryzykowne zachowania, przy jednoczesnej małej uwadze i słabej reakcji osób bliskich,

3) Czynniki związane z rodziną i rodzicami

·         alkoholizm, inne uzależnienia, choroby psychiczne, inne zachowania dezadaptacyjne rodziców,
·         przesadnie restrykcyjne lub skrajnie przyzwalające warunki wychowawcze (nadmierne kary, częsta krytyka lub brak reakcji na niewłaściwe zachowanie dziecka),
·         niewłaściwa realizacja ról rodzicielskich – wrogość, niechęć wobec dziecka, emocjonalnie ambiwalentny lub odrzucający stosunek do dziecka, niespójne i niekonsekwentne zasady wychowawcze, brak nadzoru, troski i zapewniania poczucia bezpieczeństwa,
·         poważne konflikty rodzinne – awantury, kłótnie, bójki, manipulacje między dorosłymi,
w których uczestniczy lub które obserwuje dziecko,
·         niekorzystne wzorce zachowania starszego rodzeństwa,
·         brak wsparcia i bliskich relacji z innymi dorosłymi (wujostwo, dziadkowie).

4) Czynniki i ryzyka związane ze szkołą i nauką

·         niepowodzenia w szkole w obszarze edukacji i relacji z ludźmi,
·         negatywny stosunek do obowiązków szkolnych, negatywny stosunek nauczycieli
do ucznia, jak i ucznia do nauczycieli,
·         brak wsparcia ze strony szkoły i wychowawców, brak odpowiedniej i adekwatnej reakcji na trudności ucznia,
·         problemy z zachowaniem w szkole,
·         brak wsparcia w edukacji i spędzanie czasu wolnego bez opieki poza domem.

5) Czynniki środowiskowe

·         niekorzystne warunki ekonomiczne,
·         niski poziom nauczania i opieki w szkole,
·         wysoka dostępność do substancji psychoaktywnych w szkole i poza szkołą,
·         brak instytucji i osób mogących świadczyć pomoc i wsparcie (ośrodki interwencji kryzysowej, MOPS i inne),
·         brak infrastruktury kulturalnej i sportowej.


Materiał powstał w oparciu o publikacje Cezarego Barańskiego –psychologa CDT

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz