W pracy z dzieckiem przejawiającym
specyficzne trudności w nauce czytania i pisania najbardziej skuteczne jest
uczenie polisensoryczne – jednoczesne zaangażowanie wielu zmysłów: słuchu,
wzroku, kinestezji. Maksymalnie należy wykorzystać te zmysły, które funkcjonują
prawidłowo z jednoczesnym ćwiczeniem tych słabszych.
W pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych należy:
- stosować
na przemian czytanie głośne i czytanie ciche utworów ze sprawdzeniem
zrozumienia tekstu;
- utrwalać
i powtarzać przy każdej, nadarzającej się okazji w ciągu dnia;
- polecać
pisanie ołówkiem w większej liniaturze,
- należy
usuwać wyrazy niepoprawnie napisane tak, by dziecko nie przyswajało sobie
w pamięci wzrokowej ich wadliwego obrazu graficznego poprzez:
- całkowite
zamazanie wyrazu z błędem i napisanie go u góry w sposób poprawny,
- zaznaczenie
na marginesie ilości słów błędnie napisanych, zaś dzieci same je znajdują
w porównaniu z tekstem poprawnie napisanym.
Pomoc:
- stosowanie
wielu ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisani
(przepisywanie rodzi awersję do pisania);
- częste
sprawdzanie zeszytów i poprawność zapisów prac domowych, by wyeliminować
zniekształcenia informacji;
- prowadzenie
słownika wyrazów trudnych;
- dostosowanie
wymagań do praktycznych możliwości dziecka;
- stosowanie
różnego rodzaju wzmocnień – zachęty, pochwały;
- organizowanie
sytuacji umożliwiającej przeżycie sukcesu w celu uzyskania wiary we własne
siły;
- otoczenie
opieką i wsparciem, powierzanie ról możliwych do spełnienia;
- uczenie
sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- uczenie
właściwych zachowań w sytuacjach napięć agresywnych jako reakcji obronnych
na niepowodzenie;
- współpracowanie
ze szkołą w zakresie:
- planowania
zadań domowych i ćwiczeń umiejętności szkolnych pod kierunkiem
nauczyciela,
- tworzenie
prawidłowej atmosfery: życzliwości, miłości, zrozumienia,
- ułożenie
prawidłowego harmonogramu dnia – stałych pór odrabiania lekcji,
wypoczynku, snu i posiłków.
Należy pamiętać, aby:
- nie
stwarzać atmosfery zdenerwowania, napięcia, wyśmiewania, lecz dążyć do
spokoju
i wzajemnego zaufania; - nie
robić wymówek czy awantur, lecz rzeczowo wskazywać możliwości poprawienia
błędów;
- nie
przeciążać czytaniem i przepisywaniem, lecz dostosować ćwiczenia do
możliwości dziecka;
- nie
wyręczać dziecka w jego pracach, lecz zachęcać do samodzielnego ich
wykonywania;
- nie
karać, zakazywać i straszyć, lecz nagradzać nawet za niewielki efekty.
Ponadto mówmy często do dziecka:
- przyjemnie mi zobaczyć tak
starannie wykonaną pracę,
- miło widzieć jak pracujesz,
- podziwiam twoją pracę,
- jestem z ciebie dumny(a),
- brawo,
- świetnie sobie z tym
poradziłeś,
- cieszy mnie to, że włożyłeś w
tę pracę dużo wysiłku,
- podoba mi się twój pomysł,
- cieszą mnie twoje postępy,
- cieszy mnie twoja wytrwałość,
- doceniam to, jak bardzo się
starasz,
- wierzę, że osiągniesz sukces,
pracuj tak dalej,
- gratuluję,
- masz prawo do błędów, popraw
je,
- małymi kroczkami dojdziesz do
celu,
- dzisiaj udało się tyle, jutro
możesz osiągnąć więcej,
- jestem zawsze z tobą, możesz
liczyć na moją pomoc.
źródło -
http://www.szkolarodzinna.pl/?wskazowki-do-pracy-z-dzieckiem-ze-specyficznymi-trudnosciami-w-uczeniu,172
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DO ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH
KLASY I - III
Z dwóch wyrazów, które są napisane w zewnętrznych
kolumnach, utwórz słowo, składające się z pierwszej części początkowego wyrazu
i końcowego fragmentu ostatniego wyrazu.
KORA ............................... WRONA np. KORONA
PIASEK ............................... OWIES
GRYMAS ............................... PUSZKA
SZPITAL ............................... PASTERNAK
POMIDOR ............................... UCZTA
BROWAR ............................... WODA
ZIMA ............................... KOŁO
KARNISZ ............................... PŁOT
ZATOKA ............................... UŁAMEK
Z podanych wyrazów ułóż jak najwięcej nowych słów, np.
marynarka - kara,
arka, rak, kra, rama, rana
encyklopedia - …
salamandra- …
lokomotywa - …
salamandra- …
lokomotywa - …
Utwórz nowe wyrazy z pierwszych
liter podanych wyrazów:
np. noc, okno, sok - nos
rower, olcha, kura - ……..
np. noc, okno, sok - nos
rower, olcha, kura - ……..
koc, okno,
tama - ……..
sos, ekran, ryba - ……..
lody, echo, kopa - ………
sos, ekran, ryba - ……..
lody, echo, kopa - ………
W
podanych niżej zdaniach brakuje w każdym wyrazie jednej, takiej samej litery.
Odgadnij je i dopisz poprawnie.
Ola obiera owoce..rysia .armi .ury.
.iotruś .isze .iórem.
.enek .nalazł .apałkę
.anda .idziała .arszawę.
.asia .upuje .alafiora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz