środa, 10 czerwca 2020

Wskazówki dla rodziców do pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu



W pracy z dzieckiem przejawiającym specyficzne trudności w nauce czytania i pisania najbardziej skuteczne jest uczenie polisensoryczne – jednoczesne zaangażowanie wielu zmysłów: słuchu, wzroku, kinestezji. Maksymalnie należy wykorzystać te zmysły, które funkcjonują prawidłowo z jednoczesnym ćwiczeniem tych słabszych.
W pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych należy:
  • stosować na przemian czytanie głośne i czytanie ciche utworów ze sprawdzeniem zrozumienia tekstu;
  • utrwalać i powtarzać przy każdej, nadarzającej się okazji w ciągu dnia;
  • polecać pisanie ołówkiem w większej liniaturze,
  • należy usuwać wyrazy niepoprawnie napisane tak, by dziecko nie przyswajało sobie w pamięci wzrokowej ich wadliwego obrazu graficznego poprzez:
    1. całkowite zamazanie wyrazu z błędem i napisanie go u góry w sposób poprawny,
    2. zaznaczenie na marginesie ilości słów błędnie napisanych, zaś dzieci same je znajdują
      w porównaniu z tekstem poprawnie napisanym.
Pomoc:
  • stosowanie wielu ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisani (przepisywanie rodzi awersję do pisania);
  • częste sprawdzanie zeszytów i poprawność zapisów prac domowych, by wyeliminować zniekształcenia informacji;
  • prowadzenie słownika wyrazów trudnych;
  • dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości dziecka;
  • stosowanie różnego rodzaju wzmocnień – zachęty, pochwały;
  • organizowanie sytuacji umożliwiającej przeżycie sukcesu w celu uzyskania wiary we własne siły;
  • otoczenie opieką i wsparciem, powierzanie ról możliwych do spełnienia;
  • uczenie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • uczenie właściwych zachowań w sytuacjach napięć agresywnych jako reakcji obronnych na niepowodzenie;
  • współpracowanie ze szkołą w zakresie:
    1. planowania zadań domowych i ćwiczeń umiejętności szkolnych pod kierunkiem nauczyciela,
    2. tworzenie prawidłowej atmosfery: życzliwości, miłości, zrozumienia,
    3. ułożenie prawidłowego harmonogramu dnia – stałych pór odrabiania lekcji, wypoczynku, snu i posiłków.
Należy pamiętać, aby:
  1. nie stwarzać atmosfery zdenerwowania, napięcia, wyśmiewania, lecz dążyć do spokoju
    i wzajemnego zaufania;
  2. nie robić wymówek czy awantur, lecz rzeczowo wskazywać możliwości poprawienia błędów;
  3. nie przeciążać czytaniem i przepisywaniem, lecz dostosować ćwiczenia do możliwości dziecka;
  4. nie wyręczać dziecka w jego pracach, lecz zachęcać do samodzielnego ich wykonywania;
  5. nie karać, zakazywać i straszyć, lecz nagradzać nawet za niewielki efekty.
Ponadto mówmy często do dziecka:
  • przyjemnie mi zobaczyć tak starannie wykonaną pracę,
  • miło widzieć jak pracujesz,
  • podziwiam twoją pracę,
  • jestem z ciebie dumny(a),
  • brawo,
  • świetnie sobie z tym poradziłeś,
  • cieszy mnie to, że włożyłeś w tę pracę dużo wysiłku,
  • podoba mi się twój pomysł,
  • cieszą mnie twoje postępy,
  • cieszy mnie twoja wytrwałość,
  • doceniam to, jak bardzo się starasz,
  • wierzę, że osiągniesz sukces, pracuj tak dalej,
  • gratuluję,
  • masz prawo do błędów, popraw je,
  • małymi kroczkami dojdziesz do celu,
  • dzisiaj udało się tyle, jutro możesz osiągnąć więcej,
  • jestem zawsze z tobą, możesz liczyć na moją pomoc.
źródło - http://www.szkolarodzinna.pl/?wskazowki-do-pracy-z-dzieckiem-ze-specyficznymi-trudnosciami-w-uczeniu,172
        PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DO ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH
                                                              KLASY I - III
Z dwóch wyrazów, które są napisane w zewnętrznych kolumnach, utwórz słowo, składające się z pierwszej części początkowego wyrazu i końcowego fragmentu ostatniego wyrazu.
KORA ............................... WRONA  np. KORONA
PIASEK ............................... OWIES
GRYMAS ............................... PUSZKA
SZPITAL ............................... PASTERNAK
POMIDOR ............................... UCZTA
BROWAR ............................... WODA
ZIMA ............................... KOŁO
KARNISZ ............................... PŁOT
ZATOKA ............................... UŁAMEK
Z podanych wyrazów ułóż jak najwięcej nowych słów, np.

marynarka - kara, arka, rak, kra, rama, rana
encyklopedia - …
salamandra- …
lokomotywa - …

Utwórz nowe wyrazy z pierwszych liter podanych wyrazów:

np. noc, okno, sok - nos
rower, olcha, kura - ……..
koc, okno, tama - ……..
sos, ekran, ryba - ……..
lody, echo, kopa - ………
W podanych niżej zdaniach brakuje w każdym wyrazie jednej, takiej samej litery. Odgadnij je i dopisz poprawnie.
Ola obiera owoce.
.rysia  .armi   .ury.
.iotruś   .isze    .iórem.
.enek   .nalazł   .apałkę
.anda   .idziała   .arszawę.
.asia  .upuje   .alafiora.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz