Sieciowe gry online niosą za sobą zagrożenie
stopniowej utraty kontroli
i uzależnienia. Wpływa na to kilka czynników:
i uzależnienia. Wpływa na to kilka czynników:
Nagrody, czyli to co lubimy najbardziej.
Pokonywanie kolejnych etapów i zdobywanie
punktów zwiększa apetyt na uzyskanie kolejnych. Gramy więc dalej… Grając
częściej stajemy się coraz lepsi – odnosimy coraz więcej sukcesów. A to wciąga…
Gry angażują. Angażują również zmysły – wzrok, słuch
na tyle, że możemy zapominać
o otaczającym świecie. Niektórzy nawet przestają odczuwać zmęczenie, głód, czy inne potrzeby fizjologiczne. Część z gier online trwa non-stop, co oznacza, że cały czas gra
się toczy, bez względu na to, czy jesteśmy podłączeni do sieci, czy nie.
o otaczającym świecie. Niektórzy nawet przestają odczuwać zmęczenie, głód, czy inne potrzeby fizjologiczne. Część z gier online trwa non-stop, co oznacza, że cały czas gra
się toczy, bez względu na to, czy jesteśmy podłączeni do sieci, czy nie.
Gry są jak niekończąca się opowieść. Wynik zawsze może być
jeszcze lepszy, ponieważ gry online nie posiadają górnej granicy punktów
możliwych do zdobycia.
Gry dają nam
poczucie wpływu na sytuację. W wielu grach
online gracze współpracują
ze sobą w klanach czy zespołach. Poczucie odpowiedzialności za powodzenie grupy może pchać do coraz większego angażowania się w osiąganie wyniku. Gracze mogą wręcz stosować wobec siebie nawzajem presję, aby grać.
ze sobą w klanach czy zespołach. Poczucie odpowiedzialności za powodzenie grupy może pchać do coraz większego angażowania się w osiąganie wyniku. Gracze mogą wręcz stosować wobec siebie nawzajem presję, aby grać.
Chwila refleksji…
Świadome granie
Jeżeli
grasz, zastanów się nad odpowiedzią na pytania:
- co jest
atrakcyjnego w graniu na komputerze lub innym nośniku?
- w jaki
sposób granie na komputerze lub innym nośniku wpływa na twoje relacje
z rówieśnikami?
z rówieśnikami?
- jak granie
na komputerze lub innym nośniku wpływa na twoje relacje z bliskimi?
- co dzieje
się z tobą, kiedy nie możesz mieć dostępu do gry?
Granie w gry
komputerowe ma dwie strony
W zależności od gracza może przynosić
mu korzyści lub szkody.
PRZYKŁADOWE KORZYŚCI:
- rozwijanie koordynacji
wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości, zdolności przestrzennych, procesów
myślowych, decyzyjności
oraz koncentracji uwagi,
- wzmocnienie samooceny – płynące
ze zdobywania kolejnych sukcesów w grze,
- doświadczenie pozytywnych emocji
związanych ze współzawodnictwem,
- rozwijanie umiejętności
społecznych związanych z poznawaniem innych ludzi
i współtworzeniem grupy. |
PRZYKŁADOWE ZAGROŻENIA:
- zaniedbywanie obowiązków,
- zaniedbywanie relacji i kontaktów twarzą
w twarz,
- zaniedbywanie aktywności
fizycznej,
- wzmocnienie negatywnych wzorców
związanych z zachowaniami agresywnymi,
- pojawienie się nierealnych
oczekiwań wobec siebie i innych, związane z przenoszeniem zasad panujących w
grach do rzeczywistości offline.
|
Źródło: fundacjapozaschematami.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz