środa, 13 maja 2020

DLACZEGO GRY ONLINE WCIĄGAJĄ?



Sieciowe  gry online niosą za sobą zagrożenie stopniowej utraty kontroli
i uzależnienia. Wpływa na to kilka czynników:
      Nagrody, czyli to co lubimy najbardziej. Pokonywanie kolejnych etapów i zdobywanie       punktów zwiększa apetyt na uzyskanie kolejnych. Gramy więc dalej… Grając częściej stajemy się coraz lepsi – odnosimy coraz więcej sukcesów. A to wciąga…
      Gry angażują. Angażują również zmysły – wzrok, słuch na tyle, że możemy zapominać
o otaczającym świecie. Niektórzy nawet przestają odczuwać zmęczenie, głód, czy inne potrzeby fizjologiczne. Część z gier online trwa non-stop, co oznacza, że cały czas gra
się toczy, bez względu na to, czy jesteśmy podłączeni do sieci, czy nie.
       Gry są jak niekończąca się opowieść. Wynik zawsze może być jeszcze lepszy, ponieważ gry online nie posiadają górnej granicy punktów możliwych do zdobycia.
       Gry dają nam poczucie wpływu na sytuację. W wielu grach online gracze współpracują
ze sobą w klanach czy zespołach. Poczucie odpowiedzialności za powodzenie grupy może pchać do coraz większego angażowania się w osiąganie wyniku. Gracze mogą wręcz stosować wobec siebie nawzajem presję, aby grać.
Chwila refleksji…
Świadome granie
Jeżeli grasz, zastanów się nad odpowiedzią na pytania:
- co jest atrakcyjnego w graniu na komputerze lub innym nośniku?
- w jaki sposób granie na komputerze lub innym nośniku wpływa na twoje relacje
z rówieśnikami?
- jak granie na komputerze lub innym nośniku wpływa na twoje relacje z bliskimi?
- co dzieje się z tobą, kiedy nie możesz mieć dostępu do gry?





Granie w gry komputerowe ma dwie strony
W zależności od gracza może przynosić mu korzyści lub szkody.
PRZYKŁADOWE KORZYŚCI:

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości, zdolności przestrzennych, procesów myślowych, decyzyjności
oraz koncentracji uwagi,
- wzmocnienie samooceny – płynące
ze zdobywania kolejnych sukcesów w grze,
- doświadczenie pozytywnych emocji związanych ze współzawodnictwem,
- rozwijanie umiejętności społecznych związanych z poznawaniem innych ludzi
i współtworzeniem grupy.

PRZYKŁADOWE ZAGROŻENIA:

- zaniedbywanie obowiązków,
- zaniedbywanie relacji i kontaktów twarzą
w twarz,
- zaniedbywanie aktywności fizycznej,
- wzmocnienie negatywnych wzorców związanych z zachowaniami agresywnymi,
- pojawienie się nierealnych oczekiwań wobec siebie i innych, związane z przenoszeniem zasad panujących w grach do rzeczywistości offline.

Źródło: fundacjapozaschematami.pl



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz