Trudności
w uczeniu to częsty problem, który dotyka całe grupy dzieci w różnym wieku.
Oznaczają one zazwyczaj rozbieżności pomiędzy celami edukacji, a osiągnięciami
szkolnymi – co prowadzi dodatkowo do wytworzenia się negatywnego stosunku
dzieci wobec szkoły.
Czym są specyficzne trudności w uczeniu?
Na wczesnym etapie nauczania mogą pojawić się tzw. specyficzne trudności
w uczeniu, obejmują one trudności w opanowaniu trzech niezwykle ważnych grup
umiejętności tzn. czytania (dysleksja), pisania (dysortografia) i liczenia
(dyskalkulia). Pojawienie się problemów w tych obszarach może mieć duży wpływ
na dalszą karierę szkolną dziecka oraz sposób postrzegania przez nauczycieli i
rówieśników.
Jak pomóc dziecku, które ma trudności w
uczeniu się?
1. Wczesne rozpoznanie
Jeśli
podejrzewamy, że nasze dziecko ma dysleksję , dysgrafię lub dyskalkulię,
konieczna jest wizyta w poradni psychologiczno – pedagogicznej. Im wcześniej te
trudności zostaną zauważone i zgłoszone specjaliście, tym większe szanse na
efektywną pomoc.
2. Stopniowanie trudności
Pracę z
dzieckiem warto rozpoczynać od zadań łatwiejszych, z którymi dziecko sprawnie
sobie poradzi i w ten sposób zyska motywację do dalszej pracy. Jeżeli to
możliwe, stopień trudności zadań powinien wzrastać powoli. W sytuacji, gdy
złożoność zadań wzrasta z dnia na dzień, zdarza się, że część dzieci przestaje
robić postępy i tworzą się luki w ich umiejętnościach, a to potęguje niechęć do
dalszej pracy.
3. Uwzględnianie
umiejętności, z którymi dziecko radzi sobie dobrze
Zrozumiałe
jest, że w przypadku wystąpienia trudności, chcemy ćwiczyć z dzieckiem przede
wszystkim te umiejętności, z którymi ma największe problemy. Warto jednak
pamiętać, że im poważniej zaburzona jest dana funkcja, tym większa podatność
dziecka na zmęczenie
i zniechęcenie. Planując ćwiczenia bardzo ważne jest, aby łączyć ze sobą umiejętności słabiej i lepiej opanowane, tak aby dziecko mogło wykazać się również tym, z czym radzi sobie dobrze.
i zniechęcenie. Planując ćwiczenia bardzo ważne jest, aby łączyć ze sobą umiejętności słabiej i lepiej opanowane, tak aby dziecko mogło wykazać się również tym, z czym radzi sobie dobrze.
4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości
Stwarzajmy
sytuacje, które dają dziecku okazję do zadowolenia i doświadczenia radości
z osiągnięć własnej pracy. W ten sposób zaspokajamy potrzebę sukcesu dziecka
i wzmacniamy jego poczucie własnej wartości, co sprzyja dalszej motywacji do ćwiczeń
i nauki. W tym celu możemy wykorzystać jego zainteresowania i stawiać zadania, których realizacja przyniesie dziecku radość.
z osiągnięć własnej pracy. W ten sposób zaspokajamy potrzebę sukcesu dziecka
i wzmacniamy jego poczucie własnej wartości, co sprzyja dalszej motywacji do ćwiczeń
i nauki. W tym celu możemy wykorzystać jego zainteresowania i stawiać zadania, których realizacja przyniesie dziecku radość.
5. Dostrzeganie sukcesów
Pamiętajmy, że
nawet najmniejsza zmiana na lepsze to zmiana wymagająca zauważenia
i docenienia. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane, dlatego pamiętajmy, aby dostrzegać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i chwalmy nawet za drobne postępy. Jeżeli będziemy skupiać uwagę wyłącznie na niepowodzeniach dziecka, wówczas szybko straci ono chęć do nauki.
i docenienia. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane, dlatego pamiętajmy, aby dostrzegać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i chwalmy nawet za drobne postępy. Jeżeli będziemy skupiać uwagę wyłącznie na niepowodzeniach dziecka, wówczas szybko straci ono chęć do nauki.
6. Oczekiwania na miarę możliwości
Nie stawiajmy
dziecku zbyt wygórowanych wymagań, szczególnie na początku wspólnej pracy.
Starajmy się obserwować proces nauki i stopień przyswajania informacji przez
nasze dziecko, zauważmy jego mocne strony. Często okazuje się, że dzieci
mają swoje ulubione dziedziny wiedzy, których nauka przychodzi im
sprawnie oraz takie, z którymi mają większe trudności. Doceniajmy sam fakt
przystąpienia do pracy oraz wysiłek włożony w proces uczenia się tego, co jest
dla niego najtrudniejsze.
Pamiętajmy, że poprzez
atmosferę akceptacji i wsparcia budujemy w dziecku poczucie własnej wartości.
Wiara we własne możliwości może zaprowadzić na sam szczyt, a jej brak powoduje
utratę mnóstwa fantastycznych możliwości – nie tylko w dzieciństwie, ale również
w dorosłym życiu.
w dorosłym życiu.
ĆWICZENIA DO ZAJĘĆ KOREKCYJNO –
KOMPENSACYJNYCH
DLA UCZNIÓW Z GRUP „0”
http://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-6
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz