Dziecko naśladuje zachowania
Ta ogromna odpowiedzialność wymaga
od dorosłego przyjrzenia się swoim własnym zachowaniom, myślom i sposobom
radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Od jakości naszego postępowania w dużym
stopniu zależy jakość reakcji dziecka. Jeśli zatem chcemy, by umiało radzić
sobie z trudnymi emocjami, warto samemu takie umiejętności posiadać.
Oczekiwanie od dziecka, że się uspokoi, gdy my jesteśmy zdenerwowani, jest z
góry skazane na porażkę.
Wynika to z dwóch zasadniczych
przyczyn:
- Emocje
są zaraźliwe, zwłaszcza pomiędzy osobami, które są ze sobą blisko. Odpowiada za to tzw. rezonans
limbiczny polegający na tym, że struktury w mózgu związane z emocjami
reagują na siebie podobnym stanem pobudzenia (w sensie pozytywnym i
negatywnym). Przykładowo, gdy ktoś zwraca się do nas podniesionym tonem,
mamy ochotę natychmiast odpowiedzieć mu w ten sam sposób. Dlatego, gdy w
zdenerwowaniu i irytacji mówimy do dziecka „uspokój się”, „nie
zachowuj się tak”, „przestań płakać”, efekt jest odwrotny do
zamierzonego. Dziecko zamiast się uspokoić, potęguje emocjonalną reakcję.
Jego niedojrzały jeszcze mózg jest we władaniu prymitywnych uczuć,
wzmacnianych naszym niepokojem.
- Dzieci
są doskonałymi obserwatorami i uczą się poprzez naśladowanie. Mając do wyboru wzięcie
przykładu z zachowania lub komunikatu słownego, wybiorą to pierwsze. Na
nic zdadzą się zatem logiczne tłumaczenia na temat tego, co warto robić w
sytuacji stresowej, jeśli nasze słowa nie będą poparte czynami. Wiąże się
to ponownie z budową mózgu. Po pierwsze – racjonalne argumenty odczytywane
są przez korę przedczołową, która w chwilach silnych emocji jest
wyłączona. Dodatkowo, u dzieci ta struktura mózgu wykształca się
stopniowo, wraz z wiekiem. Mając tę wiedzę, łatwiej jest zrozumieć,
dlaczego nasze tłumaczenia często spotykają się z brakiem reakcji ze
strony dziecka. Po drugie, dzieci
są niezwykle wrażliwe na emocje dorosłych. Prawie niemożliwe jest oszukać
dziecko, jeśli rodzic czuje smutek, złość, boi się. Dziecko
zlekceważy nasze słowne zapewnienia, ponieważ zmysłowo odbiera zupełnie
inny komunikat…
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DO
ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIÓW Z GRUP „0”
POKOLORUJ STRZAŁKI WEDŁUG WZORU – ORIENTACJA PRZESTRZENNA
POKOLORUJ POD KAŻDYM OBRAZKIEM TYLE KÓŁEK,
ILE SŁYSZYSZ GŁOSEK
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz